BMW i3
Wil je een BMW occasion kopen, het nieuwste model leasen of juist je trouwe bolide verkopen? Op Marktplaats vind je altijd het grootste aanbod occasions, private lease en nieuwe auto’s: particulier of bij één van de 8.000 autobedrijven. Bekijk op deze pagina direct alle BMW modellen of gebruik onze handige tools bij de aan- of verkoop van jouw auto:
Inspirerend, innovatief, elektrisch
Terwijl het aanbod aan hybride-auto's de laatste jaren flink toeneemt, zijn volledig elektrische auto's nog schaars. Nissan was er in 2011 als eerste bij met de Leaf, maaar inmiddels heeft de consument daadwerkelijk een keuze gekregen door de komst van modellen als de Volkswagen e-Up!, de Ford Focus Electric, en de Renault Zoë. Eind 2013 gaf BMW een premium tintje aan elektrische auto's met de i3 en de i8. BMW heeft een heel eigen submerk in het leven geroepen voor hun (beoogde) elektrische auto's, BMW i, waarbij de Beierse autobouwer zijn zinnen volledig op duurzaamheid zet. De i3 is de stadsauto van het nieuwe merk, een model voor dagelijks gebruik. Maar de BMW i3 is allesbehalve alledaags.
Groen en gaaf
De BMW i3 is ongeveer net zo groot als een Ford Fiesta, en ziet er qua ontwerp een beetje uit als een Audi A2. Toch heeft deze elektrische auto een geheel eigen gezicht. De ongelijke ramen, de hoogglans-afwerkingen, het ontbreken van de b-stijl, de in tegengestelde richting openende achterdeuren, het minimalistische interieur: het maakt van de i3 één van de meest hippe elektrische auto's die er is, samen met BMW's eigen i8 en de Tesla Model S. Het interieur is – afhankelijk van de uitvoering - met eucalyptushout, leer en wol afgwerkt, en het dashboard is vervaardigd uit samengeperst gras. BMW neemt de duurzame doelstellingen duidelijk serieus.
Uitvoeringen
De materialen die voor de carrosserie zijn gebruikt, aluminium en koolstofvezel, maken de auto extra licht en een genot om mee te rijden. Dit kun je doen in twee uitvoeringen: één volledig elektrisch model, en één met range extender, waar de Opel Ampera ook over beschikt. Er komt dan een tweecilinder benzinemotor bij die de auto een bereik geeft van maximaal 300 kilometer. Het volledig elektrische model haalt niet meer dan de helft. Het beperkte bereik van elektrische auto's, in combinatie met de kleine hoeveelheid (snel)laadpunten, is natuurlijk één van de belangrijkste redenen voor hun nog bescheiden aantallen op de weg, maar autofabrikanten doen er alles aan om dit te ondervangen. Bijvoorbeeld, zoals in de i3 ook gebeurt, door de bestuurder goed te informeren over oplaadlocaties en het resterende aantal rijdbare kilometers. De informatie is alleen niet altijd volledig nauwkeurig, dus het blijft handig om zelf een veilige marge in te bouwen.
Rijgedrag
Door het geringe gewicht rijdt de i3 direct en stuurt hij scherp. Het is wat dat betreft een ideale stadsauto. Bij beperkte snelheden hoeft niet eens het rempedaal gebruikt te worden om te remmen. Het rempedaal hoeft alleen maar losgelaten te worden, waarbij er tegelijkertijd, door middel van regeneratief remmen, weer energie wordt opgewekt. De auto is – met zijn 170 pk en bescheiden formaat – snel en wendbaar, en ideaal voor in de stad en iets daarbuiten. Mocht u een tweedehands BMW i3 op Marktplaats tegenkomen, aarzel dan niet, want ook daar zal hij, net als in het verkeer, snel weg zijn.